Klasické Řecko


Umění klasického Řecka

architektura
Akropolisnejvyšší část města
- 450 př. n. l. – dostalo Akropole v Athénách vzhled jaký známe dnes
- klasická doba zaznamenala rozkvět aténské architektury, zejména v Periklově době
- stavby na posvátné AkropoliPanthenón (447-432), mramorový chrám bohyně Athény, dílo architektů Iktina a Kallikrata
- dórského řádu bylo použito při stavbě Propylejí soustava vstupních bran do Akropole
- chrám bohyně Athény Niké – užívá jónského slohu
- Erechtheion - sloupová předsíň, sochy měly pestré barvy – karyatida - sloupy nahrazeny figurou

sochařství
- originály se většinou nedochovaly, většinou jsou sochy známé z římských kopií nebo jsou popsaná v básních
Delfský vozatajneznámý tvůrce, bronzový originál (rty a prsní bradavky zdobili jiným bronzem) oči ze slonoviny , hodně vertikálně řasené roucho, přísný pohled, v rukou drží zbytky opratí
Reliéfy na chrámu Athény Aféryuplatňuje se zde přísný styl
Diův chrám v Olympiiškolou řeckého sochařství – východní portály starší styl – západní – nový
Zeusprvní polovina 5. století př. n. l., socha se našla ve vraku lodi – bronzový originál
- sochaři vystupují z anonymity
Myrón
- znalec anatomie, dokonalé mužské plastiky, jinošské typy, ztvárňoval dramatická gesta a těla v akci
Diskobolossvalové napětí

Athéna a Marsyás
Polykleitos
- zobrazoval vyzrálé muže, vyjadřoval ideál harmonie, vytvořil spis kánon – jak se má lidské tělo vytvářet, hlava měla být obsažena 7x
Diadumenosmladík s vítěznou stužkou – atlet, který zvítězil
Doryforospoužil, zde kontrapost, muž nesoucí kopí
Feidias
- pod jeho vedením pracovala početná sochařská dílna při výzdobě athénského Parhenonu – vnitřní vlysvelice plastické, znázorňuje pohyb, hlavy koní jsou považovány za nejlépe ztvárněné koně z profilu
- v Olympii vytvořil sochu Dia
- v roce 532 př. n. l. byl obviněn z krádeže
Athéna Promachos

Bronzy z Riatchepovažovány za vrchol sochařství
Niké uvazující si opánekobdobí mokré drapérie
Praxitelés
- pracoval s mramorem, vytvořil ideál ženy a muže své doby, na muži je vidět zženštilost
Odpočívající Satyrzde je vidět zženštilost
Nahá Afrodita (Afrodita Knidská)první akt v dějinách sochařství, byla zbožňována, putovala k ní procesí, Afrodita vystupující z koupele
Scopas
- jeho reliéfy jsou v Londýně, zabýval se tradičními tématy, boj je vypjatý a dramatický
- díla jsou spjatá s architekturou (profesí je architektem)
Boj Řeků s Amazonkami
Lissipos
- přibližoval se helénistické estetice, převážně pracoval s bronzem
- hlava se vejde do těla 8x – tělo dostává na eleganci
- dvorním portrétistou Alexandra Velikého
Apoxyomenosatlet seškrabující si z těla olej a písek 

1 komentář:

  1. hovadina totální píčovina ani kokot sa mi z toho nezvedne.

    OdpovědětVymazat